Hjælper stressede med at blive på jobbet - eller komme hurtigere tilbage

 

Nedtrykthed – var det som lægen skrev

 

Karen var netop blevet sygemeldt med nedtrykthed hos sin læge.

 

Hun skriver sådan til min brevkasse.

 

Hej Kirsten.

Først, tak for dig!

Nedtrykthed med stresssymptomer hos stresscoach Kirsten-KTak fordi du giver dig tid og kan hjælpe uden pengepungen bliver tømt. Utrolig uselvisk og sjældent nu om dage. Tak.

 

Lægen skrev nedtrykthed

Jeg er sygemeldt med stress/depression. Min læge skrev “nedtrykthed” i min journal.

Og jo jeg er nedtrykt, ked af det og bange for, hvad der skal ske.

Der har bare været alt for mange svære kriser gennem de sidste år uden jeg har fået bearbejdet det med tiden.

Det drejer sig om kritisk sygdom hos mig selv og mine forældre – kræft, groft overfald, gigt, LS og meget mere. Oveni kommer en hverdag med børn og mand og fuldtidsjob – en hverdag, der går alt for stærkt uden pusterum til tale.

 

Jeg har konstant dårlig samvittighed

Nedtrykthed hos stress coach Kirsten-KOverfor min datter og mand og mest overfor mit arbejde for hvordan kunne jeg lade det gå så vidt?

Jeg har det dårligt med overhovedet at gå ud af døren, da jeg føler, at alle kan se på mig, hvilket kaos der hersker indeni.

Jeg er nok også en smule flov over, at andre skal se min tilstand.

Jeg ligger ikke i min seng, så er jeg ikke syg og synes jo derfor, at jeg godt kan passe mine pligter – herunder at gå på arbejde.

Det er utrolig svært for mig at acceptere min kollapsede verden og min nedtrykthed.

 

Tre ugers ventetid på psykolog

Lægen har henvist mig til en psykolog, men jeg har først fået en tid om tre uger. Jeg blev sygemeldt i tirsdags, så det er stadig meget nyt for mig.

Mit store ønske er at blive hurtig klar igen, så jeg kan komme på arbejde, og få min tilværelse tilbage igen.

Kan du hjælpe med nogle værktøjer, til at arbejde med mig selv og min nedtrykthed i de næste tre uger?

Nedtrykthed og stress Kirsten-KJeg aner ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv, hvordan jeg acceptere min situation og tager næste skridt fra sygemeldingen.

Mange hilsner

Karen

 

Karen – som egentlig hedder noget andet – har givet tilladelse til at jeg offentliggør dette brevkassesvar.

Du kan læse mit svar og mine råd mod nedtrykthed herunder.

 

Hej Karen

Også tusind tak for dit spørgsmål til min brevkasse.

Penge er ikke alt, og jeg er kun glad for at kunne hjælpe.

Jeg ved jo, hvor svært det er at stå lige der, hvor du står med din nye diagnose: nedtrykthed – og hvad så?

Jeg kan næsten mærke desperationen i din mail, og jeg vil her give dig et par redskaber som kan hjælpe dig indtil du kan komme til psykolog.

Tror du din egen læge netop har brugt udtrykket nedtrykthed i din sygemelding, fordi han/hun kender dig så godt og ved, at du ville have endnu sværere ved at være sygemeldt, hvis der stod sygemeldt med stress?

Allerførst tillykke med din sygemelding nu er du på rette vej mod en bedre tilværelse igen. Det du har været i gang med alt for længe har alt for store omkostninger for dig, din familie og din arbejdsplads.

 

Stress eller nedtrykthed?

Det lyder som om, du har haft det rigtig, rigtig hårdt i meget lang tid, og det trætter krop og sind.

Nedtrykthed helbredes hos stress coach Kirsten-KDu har helt sikkert gjort alt, hvad du kunne og mere til for at holde skruen i vandet – så allerførst – væk med den dårlige samvittighed.

Du har præsteret over evne alt, alt for længe.

Som du selv skriver, har du ingen tid til pusterum eller tale.

Et tegn på stress er jo netop nedtrykthed, men uanset hvad er der forskellige værktøjer, du kan bruge

 

Hjælp dig selv først

Har du været oppe at flyve?

Hvis du har, har du helt sikkert hørt stewardessen forklare dig, at hvis trykket falder i kabinen, skal du hjælpe dig selv først og tage din iltmaske på, for hvis du ikke gør det kan du ikke hjælpe andre.

Det er den samme mekanisme her, du skal hjælpe dig selv først, inden du igen kan hjælpe andre, og inden du igen kan komme på arbejde.

 

Accept og ro gavner din nedtrykthed

Første skridt og den bedste hjælp er, at du accepterer, at du har slidt og slidt.

Nedtrykthed hos stresscoach Kirsten-KDu har lige nu brug for al den ro, du kan få.

Når du igen får mere ro på, vil du givetvis mærke tegn på stress. Det er, fordi du nu begynder at mærke din krop igen, så tag det som et godt tegn.

Sørg for at hvile dig så meget du kan.

Gå små ture og oplev naturen – du kan på den ene vej lytte til lydene og på vejen tilbage se på alle farverne.

Det stimulerer dine sanser og er med til at gøre dig nærværende. For når du går i naturen, er det svært at opleve nedtrykthed.

Det har du sikkert ikke været nærværende rigtig længe, fordi du har været på vej videre til næste opgave.

Har jeg ret?

Det er svært at have hovedet fyldt med nedtrykthed, når fuglene synger, solen skinner eller vandet risler.

Se gerne serier i fjernsynet – det hjælper med at “brænde stresshormoner af”

Eller du har måske en hobby, du tidligere har haft stor glæde af?

 

Tænk på hjernen som en computer, jo flere programmer du har åben samtidig, jo langsommere bliver den. Og hvis den hele tiden er tændt, brænder den sammen og er tilgængelig 24/7 for virus og andet.

 

Er der programmer, du kan slukke for?

Er der ting, der kan vente?

Er der andre, der kan tage nogle af opgaverne?

Kan du slukke helt – bare en gang i mellem?

Måske er mindfulnessøvelser godt for dig, mindfulness kan give ro for tankerne og dermed også for din nedtrykthed i en stund.

 

Hvad har du reelt indflydelse på?

Alle de ting der er foregået, kan du ikke ændre på – og den situation du er i lige nu, hvor du er sygemeldt med stress eller nedtrykthed, kan du heller ikke ændre på med et snuptag.

Det tager tid, og det bedste, du kan gøre, er som sagt at få ro på.

Et andet stresssymptom er netop at fokusere på alle bekymringerne, og det er med til at øge din nedtrykthed.

nedtrykthed skrives ned i tom bog stress coach Kirsten-KMåske kan det hjælpe dig at sætte dig med to stykker papir og på det ene skrive alle de ting, du IKKE har indflydelse på, og på det andet skrive de ting du HAR indflydelse på – og så gøre noget ved de ting du kan gøre noget ved.

Det er ofte de ting, du ikke kan gøre noget ved, der stresser – og du kan jo ikke gøre noget ved, at din læge har sygemeldt dig med nedtrykthed- vel?

Men du kan gøre noget for hurtigere at komme tilbage på jobbet, og den første ting, du kan gøre, er simpelthen at få ro på – gå nogle ture, lyt til lydene omkring dig og se på farverne.

 

Stress er en fysisk sygdom

I mit univers er stress en fysisk sygdom – fordi din krop reagerer på overbelastning, det er som om at når overbelastningen har stået på længe nok siger kroppen fra. Som jeg forstår det, er du ikke nået derhen endnu – og heldigvis for det.

Stress coach Kirsten-K afhjælper nedtrykthedNår vi ser en kæmpe sten, så forsøger vi ikke at flytte den – fordi vi  allerede har lært, at det kan vi ikke. Det er til at forholde sig til.

Hvis vi derimod har alt for mange opgaver – flere end vi kan magte -starter kroppen (hjernen) med  at gøre os kampklare.

Det er godt på den korte bane, men på den lange bane er det meget uheldigt og fører først til stress, så depression, nedtrykthed og det kan ende med angst.

I denne proces får vi mere og mere adrenalin i blodet.

Adrenalinet holder os i gang, og vi mærker desværre ikke, at vi bare får mere og mere travlt – vi fortsætter og fortsætter på adrenalin – indtil kroppen er slidt op, og som du skriver så kollapser verdenen.

Stenen har været for tung at løfte.

Stress er svært at opleve selv og at acceptere, men hvis du sætter dig ned og tænker over hvor mange bolde du egentligt har haft gang i, tænker jeg, at du bliver bevidst om, at det har været alt, alt for mange.

 

Brug for mere?

Du kan evt læse denne lange artikel, hvis du har overskud: http://www.kirsten-k.dk/hvad-er-stress/

Dit adrenalin niveau er formegentligt så højt, at du oplever indre og måske også motorisk uro. Det er helt naturligt – hvad kan du godt lide – lange bade? Gøre rent? eller gå en tur?

Gør mere af de ting du godt kan lide, slap så meget af som du kan. Og brug din vejrtrækning helt ned i maven – det giver også ro – som jeg har beskrevet i mit mail kursus “Fjern den værste stress”

Håber min mail har givet dig lidt mere at arbejde med, og at du forstår at din nedtrykthed er et tegn på stress, som vil forsvinde igen, når du får det bedre.

Du er velkommen til at ringe til mig, hvis du har brug for at snakke om din situation- jeg sidder klar til at hjælpe dig videre og den første halve time er gratis 🙂

Hvis du får brug for at skabe mere glæde og overskud til dem du holder af, kan jeg anbefale onlineforløbet over 12 uger: “Fri for stress – vejen til hverdagsglæde og overskud”

 

Mange varme hilsner

Kirsten Kristensen

Stresscoach Kirsten-K hvis du vil af med nedtrykthed

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du kan altid få fat på mig her: Stress coach Kirsten-K, Lykkesholmvej 8, 8570 Trustrup, Djursland. Telefon 23697260 eller mail: kontakt@kirsten-k.dk

Book gratis telefonsamtale

tlf 23697260

Undgå stress igen
Gratis webinar
hør foredraget

Tilmeld dig her

Fri for stress
vejen til hverdagsglæde og overskud

- få det liv - der er værdifuldt for DIG
Bliv klogere her

  • #kirsten-k #antistress #detgodeliv
  • #kirsten-k #antistress #detgodeliv
  • #kirsten-k #antistress #detgodeliv
  • #antistress #kirsten-k #detgodeliv

Følg mig

Kontakt

Gratis 7 dages online kursus "Fjern den værste stress"
Close

Få mit GRATIS 7 dages online kursus "Fjern den værste stress" 7 kærlige - men bestemte skub i retning mod et liv uden stress

  • Hvornår har du sidst haft overskud til at gøre noget ekstra for andre?
  • Eller for dig selv?
  • Hvornår har du sidst været rigtig glad og fri for bekymringer?
  • Hvornår har du sidst fået 8 timers dyb og uforstyrret søvn?