Hjælper stressede med at blive på jobbet - eller komme hurtigere tilbage

 

Symptomer på stress – hvornår siger du stop?

Hallo Hallooo

Forestil dig at du sidder og er dybt optaget af dit arbejde.

Pludselig hører du en råbe udenfor vinduet “Hallo, hallooo, hallooooo”

Du hører det men registrerer det ikke – du er alt for optaget af det, du er i gang med.

 

Råbene bliver lidt højere, for at du kan høre, at nogen vil i kontakt med dig.

 

“HALLO, HALLOOO, HALLOOOO”

Det er MIG der står her og kalder på dig.

 

stresscoach Kirsten-K kommunikerer om symptomer på stress

 

Du hører det stadig ikke!

Måske registrerer du, at al den råben giver dig hovedpine, og du tager et par hovedpinepiller.

Men du fortsætter bare, som du plejer.

 

Nu begynder vedkommende at kaste små sten på vinduet – så må du da kunne høre det – han/hun vil så gerne i kontakt med dig.

Der bliver kastet 1, 2, 3 håndfulde små sten på ruden – men du ænser det ikke, du er alt for optaget.

 

Til sidst kaster vedkommende en stor sten gennem ruden, ruden smadrer og stenen rammer dig, så du falder om.

 

Det er sådan alvorlig stress starter.

Det er din krop, der råber og råber uden at blive hørt.

Hvis du overhører signalerne i tilstrækkelig lang tid, kan din stress ende med at blive til angst og depression.

 

Symptomer på stress kommer ikke fra den ene dag til den anden

Kvinde har mange symptomer på stress hos stresscoach Kirsten-KOg er du ikke opmærksom på dine stresssymptomer, er der fare for, at du overhører din krops signaler.

Kroppen råber og råber, kaster med små sten og til sidst den store sten, og du må overgive dig.

 

Hvordan får du symptomer på stress?

For at du oplever stress skal der være en stressor tilstede. En stressor er alle de store og små situationer, du ikke lige har et svar eller en løsning på, men som du er nødt til at håndtere.

Stressorer kan være negative, og hvis de ikke håndteres kan de føre til stress. Men stressorer kan også være positive, fordi de holder os i gang, vi høster erfaringer, når vi løser de forskellige situationer, vi står i.

Det er en naturlig del af livet, at vi bliver udsat for stressorer og de påvirker os forskelligt.

Det der kan virke stressende for den ene kan virke motiverende for en anden.

 

Påvirkning eller belastning giver symptomer på stress

Stress er en fysisk sygdom – nøjagtig ligesom en lungebetændelse eller kræft.

Når du får en påvirkning eller bliver belastet, reagerer din hjerne med at sende stresshormoner ud. Det hele sker helt automatisk, uden du behøver at tænke.

Denne funktion kaldes også kæmp eller flygt.

Den er livsnødvendig, for at du kan overleve og gavnlig, hvis den kun varer i kort tid – max 2-4 uger.

 

Symptomer på stress undersøges hos stress coach på Djursland

 

Stresshormoner:

Det er specielt disse stresshormoner der kommer ud i kroppen.

Adrenalinet får din krop til at reagere med hjertebanken, hurtig vejrtrækning og spændte muskler.

Kortisol får din hjerne til at være fokuseret, og du får det, der hedder tunnelsyn.

Herudover kommer der endorfiner ud i blodet – endorfiner har den samme virkning som morfin, men kan være op til 250 gange stærkere. Endorfinerne sikrer at du ikke oplever smerter, og at du bare kan fortsætte som i en rus.

Min egen oplevelse er, at det føles som at gå rundt i en osteklokke.

Adrenalin og kortisol giver dig både på kort og lang sigt symptomer på stress.

 

De første symptomer på stress

Kirsten-K's stresstest til symptomer på stressSymptomer på stress starter altid i det små. Du kan opleve stresssymptomer som:

–  tics
–  hjertebanken
–  tissetrang
–  ekstra anspændthed
–  knugen i brystet eller i maven
–  tørhed i munden

Disse symptomer på stress kaldes også de grønne stresssymptomer.

 

Symptomer på stress og kortvarig stress

Symptomer på stress er gavnlig for dig, fordi de får dig til at være fokuseret og i et højere gear. Det er gavnligt, når du står med en ekstraordinær belastning. Hvis du f.eks. har en arbejdsopgave som du skal være færdig med, en eksamensopgave der skal være færdig, eller du står overfor at skulle holde en fest.

Det er vigtigt at den ene periode med ekstra belastning ikke afløses af den næste.

Den kortvarige stress må kun varer op til 3 uger, så har du stadig symptomer på stress efter tre uger, skal du reagere. Tag en fridag/pause, gør noget godt for dig selv eller gå en lang tur kan være forslag til hvad du kan gøre.

 

Disse symptomer på stress bør få dig til at stoppe op

symptomer på stress stop op hos stresscoachHvis du i en periode oplever:

– lette smerter i brystet
– har sværere ved at prioritere end ellers
– du er mindre glad end du plejer
– har let til tårer
– at du føler dig mere indesluttet og mindre social
– du har uro i kroppen
– har svært ved at sove

Disse symptomer kaldes også de gule stresssymptomer. Den gule farve angiver ligesom et blinklys at du skal være på vagt og helst stoppe helt op.

Jeg ved det er svært at mærke efter, når du har de gule stresssymptomer. Ofte er det et familiemedlem eller en god ven/veninde, der gør dig opmærksom på at du har ændret dig. Tag det alvorligt og hvis du hører dig selv sige: “Har jeg stress? Nej, jeg skal bare lige….så” er der særlig grund til at være på vagt. Din krop er bedøvet af endorfiner, og du har fuld fart frem på grund af adrenalinen, så du har svært ved selv at mærke, hvordan du egentlig har det.

Lyt til dine pårørende, kollegaer eller andre der fortæller dig, at du er ved at få stress. Tag det alvorligt og mærk efter om din krop giver dig signaler om at noget er galt.

 

Symptomer på stress – og sygemelding

Jo tidligere i forløbet du får hjælp, jo hurtigere kan du komme ud af din stress igen, men hvornår skal du sygemeldes?

Det er din læge, der kan sygemelde dig, så tag din læge med på råd. Har du flere af de symptomer på stress, som er beskrevet herunder, er det oftest sådan, at din læge vil sygemelde dig med stress.

Kvinde med symptomer på stress får hjælp hos stresscoach Kirsten-KDisse symptomer kaldes også de røde stresssymptomer:

– spændinger i halsen (kvælningsfornemmelse)
– svære smerter i brystet
– rastløshed
– du kan være mere aggressiv end du plejer
– et større forbrug af stimulanser (kaffe, alkohol, cigaretter eller cola)
– nylig opstået eksem
– glemmer ting
– beskyldes for at være fraværende
– følelse af utilstrækkelighed

Det kan også være andre symptomer, der bringer dig til lægen. Det kan være stærke mavesmerter eller brystsmerter, forhøjet blodtryk eller svimmelhed.

Stress kan vise sig på mange måder, her er det vigtigt at du taler med din læge og bliver grundigt undersøgt, så alt andet kan udelukkes inden diagnosen stress endelig kan stilles.

Når du har flere af de røde symptomer på stress, er der brug for, at du får en kortere eller længere pause, så du kan få ro, hvile og aflastning.

Det er meget forskelligt, hvor længe en sygemelding varer, og det er oftest en fordel at starte meget blidt op igen.

 

Alvorlige symptomer på stress

Mand med symptomer på stress hos stress coach Kirsten-KDe røde stresssymptomer er tegn på alvorlig stress, og hvis du ikke allerede nu er blevet sygemeldt, fået ro og aflastning, kan du risikere, at du får en depression eller oplever angstanfald.

Din krop og din hjerne er blevet træt, ja faktisk er du helt udkørt, det kan næsten føles som at have en sulten løve i hælene 24 timer alle ugens 7 dage. Du vil i denne fase opleve en ekstrem træthed og på dette tidspunkt kan din krop helt kollapse.

Det kan føre til, at du har svært ved at komme ud af sengen, sørge for din egen daglige hygiejne eller svært ved at få mad og drikke.

Du oplever at din selvtillid og dit selvværd er helt i bund, og du kan opleve tanker om selvmord, som den bedste løsning.

 

Stop op – hvis du oplever symptomer på stress

Stress går ikke over af sig selv – mit bedste råd er at du får hjælp til stresshåndtering af en professionel.

Mange går alt for længe inden de får den rette hjælp, og ofte kommer stressen tilbage efter nogle måneder eller år, fordi du ikke får de rigtige redskaber, så du kan lave de rigtige strategier så du undgår stress.

 

Du kan finde hjælp her og nu i mit gratis onlinekursus “Fjern den værste stress” , hvor du får konkrete og brugbare redskaber til at fjerne den værste stress.

Kurset starter så snart du har tilmeldt dig.

 

 

Tilmeld dig gratis her

 

Du tilmelder dig samtidigt mit nyhedsbrev, hvor du får nyttig viden om stress og stresshåndtering.

 

Sammen kan vi forebygge en sygemelding – eller hjælpe dig hurtigere tilbage på job.

Du er altid velkommen til at kontakte mig på telefon 23697260 – den første 1/2 time er altid gratis – eller at sende en mail til kontakt@kirsten-k.dk – jeg svarer indenfor to dage.

 

Mange kærlige hilsner

Kirsten Kristensen

 

stress coach Kirsten-K symptomer på stress

 

 

 

 

 

 

 

Book gratis telefonsamtale

tlf 23697260

Undgå stress igen
Gratis webinar
hør foredraget

Tilmeld dig her

Fri for stress
vejen til hverdagsglæde og overskud

- få det liv - der er værdifuldt for DIG
Bliv klogere her

  • #kirsten-k #antistress #detgodeliv
  • #kirsten-k #antistress #detgodeliv
  • #kirsten-k #antistress #detgodeliv
  • #antistress #kirsten-k #detgodeliv

Følg mig

Kontakt

Gratis 7 dages online kursus "Fjern den værste stress"
Close

Få mit GRATIS 7 dages online kursus "Fjern den værste stress" 7 kærlige - men bestemte skub i retning mod et liv uden stress

  • Hvornår har du sidst haft overskud til at gøre noget ekstra for andre?
  • Eller for dig selv?
  • Hvornår har du sidst været rigtig glad og fri for bekymringer?
  • Hvornår har du sidst fået 8 timers dyb og uforstyrret søvn?